author
text
text
Це один із сучасних та прогресивних типів запірної арматури, регулюючим елементом якої є рухома затворна деталь, що має сферичну форму, з отвором для проходу потоку робочого середовища та для його закриття.
Конструкція кульових кранів не є новинкою і відома вже понад 100 років, однак у ранніх варіантах вона не забезпечувала ефективно щільного перекриття проходу середовища через труднощі її постачання металевими поверхнями кульової пробки та сідлів корпусу. Поява та впровадження в арматуробудування таких матеріалів як фторопласт, синтетичних каучуків для виготовлення сідел привели до початку широкого використання кульових кранів. Нові матеріали дозволили забезпечити щільність закриття та значно знизити зусилля, необхідні для керування краном.
Рухомим елементом (затвором) таких кранів є пробка сферичної форми – куля, по осі якої виконано наскрізний отвір для проходу середовища. У прохідних кранах для повного закриття або відкриття проходу достатньо повернути кулю на 90 °. Діаметр отвору найчастіше відповідає внутрішньому діаметру трубопроводу, що встановлюється краном, називається у разі повнопрохідним. Гідравлічні втрати при проході робочого середовища через повністю відкритий кран дуже малі, практично такі ж як при проході середовища через трубу, що дорівнює по довжині корпусу крана, що в рази менше, ніж в інших типах запірної арматури. Ця цінна якість зробила шарові крани основним запірним пристроєм на лінійній частині магістральних газопроводів. Проте зменшення габаритів і крутних моментів, необхідні управління арматурою, іноді застосовуються звужені крани. >
простота конструкції;
висока та надійна герметичність;
невеликі габарити;
проста форма проточної частини та відсутність у ній застійних зон;
зручне керування;
малий час, що витрачається на поворот;
застосовність для в'язких і забруднених середовищ, суспензій, пульп і шламів.
Сідла в корпусі виконуються у вигляді кілець із різних видів пластмас (в основному фторопласту), що забезпечує надійну герметичність, легкість і плавність повороту кульової пробки, але обмежують застосування таких кранів для середовищ з температурою не більше 200 °C.
Керуються кульові крани вручну (на малих діаметрах) і з використанням механізованого приводу - електричного, пневмо-і гідравлічного, причому для кранів на газопроводах є можливість використовувати в якості керуючого середовища пневмоприводу робоче середовище, що транспортується по трубопроводу. У побуті кульовий кран може називатися напівоборотним.
Ці вироби можуть використовуватися в системах різної складності:
у трубопроводах для транспортування води – гарячої та холодної;
у системах переміщення нафти та газу;
у міській системі газопостачання;
як регулююча арматура
Основні: